Nápady, inšpirácie, aktivity na hodinách AJ

1. "MARY" bell

Na hodinách AJ veľmi často meníme aktivity, prípadne chceme ukončiť prebiehajúcu aktivitu, či už v skupinách, vo dvojiciach alebo pracujú žiaci samostatne. Veľmi užitočným môže byť (nazvali sme si ho "MARY"bell) zvonček, ktorého zazvonenie bude znamenať ukončenie aktivity. Ak si takýto zvonček, prípadne iný spôsob zvolíme, nezabudnime ho používať, je súčasťou našich hodín. 

2. RADIO game - PLAY, STOP, RETURN

Hra je určená na precvičovanie, prípadne osvojovanie si novej  slovnej zásob, slovných spojení a kolokácií. Žiakov rozdelíme do dvoch skupín - párne a nepárne čísla do 20.  (ODD and EVEN numbers). Slová diktujeme postupne od 1 do 20, žiaci, ktorí majú párne čísla zapisujú len párne, druhá skupina zapisuje slová nepárnych čísiel. Diktovanie = radio, ktoré možno zastaviť pokynom STOP, vrátiť naspäť na konkrétne číslo pokynom RETURN BACK to n. 3,.... a následne opäť pustiť - pokyn PLAY. 

3. KREATÍVNE DIKTÁTY

1 Alteration dictation - učiteľ žiakom postupne diktuje vety, ktoré musia prepísať tak, aby význam vety zostal nezmenený.

(Pr. There are nine students in this class. = This class consists of nine students.

It`s sunny day and it`s quite warm. = The sun is shining and it isn`t cold.)

2 Opposites dictation - učiteľ žiakom postupne diktuje vety, ktoré musia prepísať tak, aby použili čo najviac slov s opačným významom.

(Pr. This course has a small classroom with a blue carpet and red chairs. - That course hasn`t got a big staffroom without a red ceiling and blue tables.)

3 Stripped dictation - učiteľ si pripraví diktát pozostávajúci zo šiestich viet. Každú vetu napíše na jeden pásik papiera. Rozdelí žiakov na skupinu A a skupinu B. Žiaci zo skupiny A dostanú tri pásiky, žiaci zo skupiny B taktiež dostanú tri pásiky. Žiaci si vo dvojiciach striedavo diktujú vety. Následne vo dvojiciach dajú vety do správneho poradia. Potom učiteľ spolu so žiakmi skontroluje správnosť usporiadania viet. Nakoniec sa žiaci snažia povedať celý diktát spamäti.

4 Chinese whispers dictation - žiaci sú rozdelení do dvoch radov. Posledný žiak v rade si prečíta jednu vetu a pošepká ju žiakovi stojacemu pre ním, ten spolužiakovi pred ním atď. Žiak stojaci ako prvý zapíše vetu, ktorú počul na tabuľu a postaví sa na koniec radu. Prečíta si ďalšiu vetu a pošepká ju spolužiakovi pred sebou atď. Prvý rad dostáva nepárne vety z diktátu, druhý rad dostáva párne vety z diktátu. Diktátom môže byť aj pieseň, ktorú si môžu žiaci nakoniec vypočuť.

5 Teacher is a CD player - žiaci sú rozdelení do dvoch skupín. Každý žiak dostane deväť prázdnych papierikov. Žiaci z prvej skupiny si budú na papieriky zapisovať slová 1, 3, 5, 7, ...17,

žiaci z druhej skupiny si na papierky budú zapisovať slová 2, 4, 6, ...18. Učiteľ na tabuľu napíše pokyny - PLAY, STOP, RETURN TO NUMBER. Učiteľ rýchlo za sebou diktuje čísla a slová.

(Pr. One milk, two cold, three coffee, four sour, ...)

Žiaci si zapisujú slová a môžu použiť pokyny, ktoré sú napísané na tabuli. Učiteľ všetky slová niekoľkokrát zopakuje. Nakoniec sa žiaci vo dvojiciach snažia zo slov v skupine A a v skupine B vytvoriť páry.

(Pr. sour milk, cold coffee,...)

6 Missing words dictation - učiteľ diktuje vety, ktoré si žiaci píšu. Namiesto prídavných mien však tleskne. Vtedy si žiaci musia do vety doplniť vlastné prídavné meno.

(Pr. One upon a time there was a _______ woman who lived in a ______ house. ...)

7 Shouting dictation - žiaci sú rozdelení do dvoch skupín. Žiaci z prvej skupiny sedia aspoň dva metre oproti žiakom z druhej skupiny. Každý žiak z tejto skupiny dostane papier s textom, v ktorom chýbajú niektoré slová. Každý zo žiakov druhej skupiny dostane papier s textom, v ktorom chýbajú iné slová než v prvej skupine. Na učiteľov pokyn začnú žiaci z prvej skupiny kričať zvýraznené slová, ktoré chýbajú v texte žiakov z druhej skupiny. Po dvoch minútach sa skupiny vymenia. Toto sa môže opakovať niekoľkokrát.

8 Messenger dictation - Žiaci sa rozdelia do dvojíc. Učiteľ opakovane číta diktát. Jeden žiak z každej dvojice dobehne ku učiteľovi, snaží sa zapamätať si čo najviac informácií, ktoré následne diktuje svojmu spolužiakovi, ktorý ho čaká na svojom mieste.

9 Running dictation - žiaci sú rozdelení do skupín po štyroch. Jeden z danej štvorice je "sekretárka", ostatní sa striedajú v behu k tabuli, kde je text diktátu. Snažia sa čo najviac si zapamätať z daného textu a nadiktovať to "sekretárke". Na učiteľove tlesknutie sa mení žiak, ktorý je "sekretárkou".

10 Delayed dictation - učiteľ diktuje text, ale žiaci si smú zapisovať vety až na učiteľove tlesknutie, tzn. s oneskorením.

11 Two languages dictation - žiaci sú rozdelení do dvojíc. Zástupca každej dvojice príde k učiteľovi so zošitom. Učiteľ diktuje text po anglicky, no žiaci si text zapisujú po slovensky. Potom sa vrátia ku svojmu spolužiakovi, diktujú mu text po slovensky a on si ho prekladá a zapisuje po anglicky.


4. VYUŽITIE VIACERÝCH ZMYSLOV

1 Black and white pictures - učiteľ ukáže žiakom štyri čiernobiele obrázky. Každý zo žiakov si vyberie jeden obrázok. Predstaví si, že je jeho súčasťou. Opíše, čo vidí, cíti, počuje.

2 An old house - žiaci sa posadia do kruhu a zatvoria si oči. Každý dostane do rúk jeden predmet (Pr. náramok, korková zátka, pero,...) Žiaci postupne opisujú, aký je ich predmet (Pr. It`s warm. It`s soft...) Ich spolužiaci hádajú, aký predmet opisuje ich spolužiak. Po opise všetkých predmetov žiaci otvoria oči. Učiteľ im porozpráva príbeh o starom dome, ktorý sme si kúpili a na povale sme našli starú truhlicu s vecami, ktoré majú žiaci v rukách. Žiaci najskôr opíšu osobu, ktorej patrili veci a následne sa snažia opísať príbeh jej života.

3 Radio play - žiaci počúvajú príbeh. Ich úlohou je vydávať zvuky, ktoré sa týkajú príbehu (Pr. dupanie, klopanie,...)

4 Landscape - učiteľ rozhodí na zem rôzne obrázky. Každý zo žiakov si vyberie jeden obázok a napíše slovesá, prídavné mená a príslovky, týkajúce sa obrázka. Na ich základe vytvorí opis, čo sa deje na obrázku a ako by sa cítil, keby bol jeho súčasťou. Pomocou slovies, prídavných mien a prísloviek následne vytvorí jednoduchú báseň, ktorou charakterizuje obrázok. Použije pritom nasledovný vzorec:

  • podstatné meno
  • prítomné participium
  • prídavné meno
  • abstraktné podstatné meno

(Pr. Fisherman

going into

desperate

loneliness)

5 Recepting - učiteľ vyberie jednoduchý recept (Pr. palacinky,...). Žiaci si rozdelia úhohy potravín, prípadne náradia. Opisujú, aká je ich funkcia v danom recepte (Pr. I am butter. I am melting myself.).

6 Listening - postcard - učiteľ žiakom pustí hudbu. Žiaci si do zošita zapisujú slová, čo im daná hudba pripomína. Opíšu miesto, kam ich hudba v ich myšlienkach preniesla. Následne napíšu rodine pohľadnicu z miesta, ktoré si predstavili.

7 Listening - person - učiteľ žiakom pustí hudbu. Na jej základe si predstania osobu a vyplnia jej profil (Pr. meno, pohlavie, vek, zamestnanie, výzor, záľuby,...)

5. KRÁTKE PRÍBEHY

Cut at crucial points - učiteľ si pripraví príbeh, ktorý žiakom rozdá na papieroch. Papier je však prestrihnutý na miestach, kde v príbehu narastá napätie. Učiteľ tak podnecuje zvedavosť a vedie žiakov k vyvodzovaniu riešení. Žiaci sa snažia vymyslieť pokračovanie príbehu.

Jigsaw reading - učiteľ žiakom rozdá rôzne časti rovnakého príbehu. Žiaci sa potom dajú do skupín tak, že každý z nich čítal inú časť. Následne sa snažia rekonštruovať príbeh.

Jumbled text - učiteľ si pripraví kratší text na papier, ktorý po vetách rozstrihá na pásiky. Žiaci sa ich snažia dať do správneho poradia.

Title and characters - učiteľ žiakom povie názov príbehu a zoznam hlavných postáv. Žiaci sa na základe svojej predstavivosti snažia vymyslieť príbeh. Potom si spolu s učiteľom prečítajú pôvodný príbeh a porovnajú ho s ich vymysleným príbehom.

No ending - učiteľ si pre žiakov pripraví príbeh, v ktorom chýba záver. Žiaci sa na základe faktov, ktoré sa dozvedeli, snažia dorozprávať koniec príbehu.


6. MOTIVAČNÉ AKTIVITY

1 Opposites - učiteľ na tabuľu napíše

"Hello morning, good-bye night".

Žiaci sa snažia vytvoriť podobné slovné spojenia tak, aby druhé slovné spojenie bolo opozitom prvého slovného spojenia.

2 Acrostics - učiteľ na tabuľu napíše krstné meno, pričom každému písmenu priradí nejaké slovo.

(Pr. L - azy

I - nqustive

N - ever

D - oes

A - nything)

Žiaci si napíšu svoje meno a snažia sa na jednotlivé písmená vymyslieť niečo podobné o sebe.

3 Story in nine words - učiteľ na tabuľu pod seba napíše nasledovné slová:

Daylight (1)

The morning (2)

Didn`t wake up (3)

Late for (2)

Work (1)

Žiaci sa snaži vytvoriť vlastný príbeh, pričom musia dodržať počet slov v jednotlivých riadkoch (1, 2, 3, 2, 1).

4 Stem poems - učiteľ na tabuľu napíše nasledovnú báseň:

Happiness is... a baby`s smile

a lifting voice

a peaceful while

a new Rolls Royce.

Žiaci sa snažia doplniť ďalšie verše a vyjadriť, čo pre nich znamená šťastie.

5 Jumbled lines - učiteľ si vyberie báseň. Rozstrihá papier s básňou tak, aby boli jednotlivé verše na samostatných papierikoch. Tie rozdá žiakom, ktorí sa ich snažia usporiadať. Následne vymyslia vlastný názov pre báseň a prednesú ju spolužiakom.

6 Famous person - učiteľ na lepiace papieriky napíše mená slávnych osobností (Pr. Albert Einstein, Elizabeth II, Napoleon,...). Každému zo žiakov na čelo nalepí lepiaci papierik s menom slávnej osobnosti tak, aby netušil, kým je. Žiaci sa pohybujú po triede, kladú ostatným otázky, na ktoré je možné odpovedať áno alebo nie. Takto sa snažia zistiť meno slávnej osobnosti, ktoré majú uvedené na svojom lepiacom papieriku.

7 True or false - učiteľ žiakom rozdá rovnaké papiere, na ktoré o sebe napíšu dva pravdivé údaje a jeden nepravdivý údaj. Všetky lístky sa zozbierajú. Učiteľ číta všetky tri údaje. Žiaci sa snažia uhádnuť, ktorého žiaka sa tieto údaje týkajú, ktoré sú pravdivé a ktorý je nepravdivý. Platí pravidlo, že žiak, ktorého sa údaje týkajú, sa nesmie prezradiť.

8 This is me - každý žiak dostane od učiteľa lepiaci papierik. Napíše naň tri prídavné mená, ktoré vystihujú jeho povahu (Pr. friendly, happy, responsible). Žiaci sa pohybujú po triede a hľadajú spolužiaka s vlastnosťami, ktoré by chceli mať.

9 I need English - žiaci spolu s učiteľom stoja v kruhu. Učiteľ hodí jednému zo žiakov loptičku. Žiak doplní vetu "I need English because ..." a hodí loptičku ďalšiemu žiakovi. Ten dokončí rovnakú vetu, pričom sa snaží vytvoriť nový dôvod. Takto pokračuje hádzanie loptičkou a zdôvodňovanie štúdia angličtiny.

10 Continue - učiteľ žiakom nadiktuje začiatok vety (Pr. When I think of my childhood I remember...). Žiaci pokračujú v písaní, až kým ich učiteľ nazastaví. Následne čítajú svoje texty a vyberú ten, ktorý ich najviac zaujal.

11 Mary had a little lamb. - učiteľ vyzve žiakov, aby čítali vetu "Mary had a little lamb." s rôznymi emóciami (smutne, veselo, podozrievavo,...)

12 Favourite word - každý žiak si vyberie jedno slovo v angličtine, ktoré má rád. Povie ho ostatným a vysvetlí, čím ho zaujalo.


© 2016 Základná škola, Ulica mieru 1235, Bytča  
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky